الأحد، 28 سبتمبر 2008

حب أم حرب؟!!



هو:- أتدري يا حبيبتي كم أحبك؟!!
هي (تدلل):- لا ...لا أدري
هو:-أحبك حبا يستحق مكانه بين أساطير العاشقين.
هي ( بحيرة):- لا أفهمك..ماذا تعني
هو:- أحبك حب قيسا لليلى... حب عنتر لعبلة...حب روميو لجولييت... احبك أكثر من أي قصة حب تعرفينها.
هي ( بقلق):- أخشى أن تحبني حب عطيل لديدمونة...فتعذبك الغيرة و يحطمك الشك و يعييك الفكر.
هو (بحكمة):- أوليست الغيرة دليلا على الحب؟!!.
هي (بتعقل):- قد تكون الغيرة دليلا على الحب لكنها في ذات الوقت دافعا للشك.
هو:- لكن عطيلا أحب ديدمونة.
هي (بخوف) :- لكن عطيلا قتل ديدمونة.
هو (بحنان) :- أموت قبل أن أمس شعرة من رأسك بسوء.
هي (باقتضاب) :- شكرا لك
هو ( محاولا تغيير الموضوع) :- لم لا تبوحين لي بمكنونات نفسك
هي (بضجر) :- ليس لي خبايا
هو :- بل أن كلك ألغاز ولا تظهر لي أسرارك
هي:- ماذا تريد أن تعرف؟!!
هو (بحماس) :- أريد أن أعرف مشاعرك نحوي...أريد أن أغوص في أعماقك...أريد أن أسبر أغوار نفسك فأعرف حقيقة حبك لي.
هي ( بضيق):- مشاعري ملك لي وحدي وليس لأحد الحق في الاطلاع عليها.
هو (بغضب) :- لكني لست أحدا... أنا حبيبك و أنت حبيبتي.
هي (بتكبر):- قد أكون أنا حبيبتك... لكن كيف لك أن تقول إنك حبيبي.
هو ( بذهول):- إذن الحب لم يولد في قلبك بعد!!!
هي (بدلال):-من قال ذلك؟!!
هو :- أنت...
هي:-قد لا أبوح لك بمكنوناتي لكن لا يجب أن تفترض الأسوأ..
هو (بحيرة):- لا أفهمك...قد أتعبت قلبي و أعييت عقلي من الفكر..
هي:- أنت لا تعرف ما ينتظرك في الغد ولا تستطع أن تعلم الغيب لكنك مع ذلك تحلم و تأمل ولا تفترض السوء...فلم لا تكن كذلك معي...لم تحاول أن تجهد نفسك بمعرفة ما يدور بداخلي....لم لا تريح قلبك و تفترض الأفضل...
هو :- لكنك لست الغد و قلبك ليس من الغيبيات.
هي:- لكنه كذلك بالنسبة لي و لن أسمح لأحد بدخول أعماقي.
هو:- لو ملء حبي قلبك لاعترفتي به وبحتي بخواطرك.
هي (بحب):- بل لأنه ملء قلبي فأسررته....أريد أن أرى الشوق دائما بعينيك.
هو (بفرحة):- أتعني أنك....؟!
هي (تصاب بحمرة الخجل):- نعم....أحبك و لا أحب سواك.
هو (لائما معاتبا):- ولم العذاب .... أهو حبا أم حربا؟!!
هي:- بل حربا طرفيها عاشقين و عتادها الحب و الأشواق....

هناك 31 تعليقًا:

Unknown يقول...

ايه ده ؟

بجد رائعه ..

رائعه بجد ..

كمان وصفك لمدونتك فوق الرائع

---------

أحيانا نصمت لأننا لن نستطيع التعبير عما بداخلنا


بجد رائعه

آه صحيح لو عاوز الأغنيه اللي عندي علي المدونه هتلاقيها علي موقع مستشفي الأطفال 57357

و عموما أهو لينك الداونلود ..

http://www.57357.com/LinkClick.aspx?link=MP3%2falhelm.mp3&tabid=131&mid=451

:)

prince4ever يقول...

اولا ازيك يا ياسمين
اهلا وسهلا بيكي بجد بحب زياراتك اوي
الف شكر ليكي عالزياره الحلوه والتعليق الجميل ده و ده والله كتير اوي على كتابتي المتواضعه جدا
ثانيا الف شكر ليكي عالاغنيه الحلوه دي
اتمنى تشريفك ليا دوما
لكي مني الف تحيه

نـــــور يقول...

ازيك يارامى
كل سنه وانت طيب يابن بلادى
بص انا قريت نص الحوار لقيته عايز تركز علشان تحس بجد
مش عايز يتقرى قبل المغرب بربع ساعه :)
بس مش هان عليا اج وامشى من غير مااسلم
هجيلك تانى
ولحد مااجى
عيد سعيد يارب

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم
ازيك يا رامي وكل سنة وانت طيب
البوست جميل فعلا وانا مش باحب اجامل
لغتك جيدة واستخدام للالفاظ رائع .. والحوار اللي كتبته حقيقي فعلا وباحس انه بيتكرر كتير
عجبتني اخر جملة

بل حربا طرفيها عاشقين و عتادها الحب و الأشواق....

تسلم ايدك بجد وربنا يزيدك موهبة وابداع
ليا بس طلب صغير يا ريت تكبر الخط شوية
وعيد سعيد
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى حبيبه
ازيك يا حبيبه يا بنت بلادي ( محسساني ان احنا في الغربه)... كل سنه وانتي طيبه و يعيد عليكي الايام بخير
براحتك يا بشمهندسه فاي وقت تشرفي وتقري براحتك احنا نطول نشوفك عندنا كل شويه...والله ببقى فرحان اوي
عيد سعيد عليكي
سلااام

prince4ever يقول...

عليكم السلام ازيك يا فارس باشا
كل سنه وانت طيب يا برنس
فرحان جدا بزيارتك وبرايك وانك مبتجاملنيش و الف شكر ليك يابرنس على رأيك الجميل ده و ده ميجيش حاجه جنب كتابتك الرائعه يا برنس
والله يا برنس طبعا طلباتك أوامر بس هي المشكله ان الخط لما بيكبر المدونه بيبقى شكلها صعب اوي..بس انا معاك للاسف الخط والقالب بيتعب العين فعلا
ان شاء الله نلاقي حل
كل سنه وانت طيب تاني يابرنس
تحياتي

Rannon يقول...

الله عليك
حلوة قوي بجد

تحياتي

FreeKiller يقول...

المدون الزميل المحترم
بعد التحية
ندعوكم لحضور ملتقى مدوني الشرقية الأول
يوم الأحد 5-10 الساعة الرابعة مساءً
بمقر النادي الإجتماعي بالزقازيق بشارع مدير الأمن أمام حزب الوفد
وللمزيد من التفاصيل يرجي زيارة اللينك التاااااالي
http://goharyblog.blogspot.com/

و كل عام و انتم بخير

الفارس الملثم يقول...

بداية بجد بوست جميل اوي والمساجله اللي فيه عجبتني اوي , بس هي عاوزه تتعب قلبه ليه كده مممممممم ..

تعرف ان بعض بنات حوا بتعجبهم بجد اللعبه دي لتجعل من يحبها علي جمر مشتعل دوما وكأنها تجد متعه خاصه في تعذيبه

كل سنه وانت طيب يا باشا وعيد سعيد عليك ان شاء الله

prince4ever يقول...

إلى rannon
الف شكر على مرورك و رأيك الجميل
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى freekiller
شكرا على دعوتك انتي و الجوهري
وربنا يسهل و اقدر احضر لان المشوار بجد صعب اوي عليا...و هياخد مني مجهود رهييييييييييب ((حوالي خمس دقايق مشي او دقيه بالعربيه))...فربنا يقدرني
سلام

prince4ever يقول...

إلى الفارس الملثم
كل سنه وانت طيب يا برنس
اه في حريم كتير كده... لازم يتعبوا قلب اللي بيحبهم و لازم ملاوعه ومكابره وقرف... بس في حريم كويسه و بتعرف تستمتع بقصة حبهم واعرف نماذج كتير للنوعين...وصدقني الجوز بيفشلوا..هههههه
متشكرين على رأيك يا برنس
تحياتي

نـــــور يقول...

انا جيييييييييت تانى اقرا واعلق بمزاج
ايه يابنى الرومانتيكيه الفزيعه المتشعلله دى ؟

لا بص بجد
ممكن بجد البت تعمل لسبب
انها خايفه تعترف بحبها فيقل حبه ليها او انه يتدلل عليها ويتعبه
بسس بجد السيناريو هايل يارامى
تسلم ايدك وادعيلى اقدر اجى الملتقى بتاع المدونين الشراقوه ده :)
حكايه ابن بلادى دى بقى
واحد صاحبنا مدون شرقاوى كت كل مااعلق عمنه يقولهالى لدرجه انها لزقت فى لسانى وبيت اقولا لاى حد شرقاوى :)

عيد سعيد ياروميو

prince4ever يقول...

ازيك يا حبيبه
نورتيني يا بنت بلادي (( ولا تزعلي نفسك))
بالنسبه للحوار فالسيناريو ده بيتكرر كتير بصوره ممله...بس انا في رايي ان الجوز لو صرحا مع بعض هتبقى قصتهم احسن و ربنا يكفينا شر الهم
متشكرين على رأيك ياستي
يا رب يقدرك و تيجي الملتقى((حلوه الملتقى دي) - دي قعده عاملها الجوهري البرنس - بس يارب تبقى منظمه عشان ننجز و طبعا هي فرصه هايله للتعرف على الناس الحلوه اللي بتدون كلها
ادعيلي انت اني اقدر اروح - مش عشان المشوار المكوكي اللي هقطعه ((دقيقه بالعربيه او دقيقتين جري او خمس دقايق مشي او ربع ساعة زحف )) - لأ انا بس يومها غاااااارق في المشغوليات حتى النخاع - ماتش الاهلي الساعه 5- ف يا رب اقدر
نوريني دايما
عيد سعيد يا بيبه
سلام

"عبير النجار "نيجار يقول...

ايه يا رامي الجمال ده
ارقي حوار بين حبيبين اقراه في حياتي
بجد برنس
كل سنه وانت طيب
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى نيجار
ده بس من ذوقك يا نيجار
ده والله حاجه على ادها خالص كده
بس الف شكر لرأيك الجميل ده
و بعدين في حوارات كتييييييير بتبقى احسن من كده احنا لسه بنقول يا هادي
نوريني دايما
تحياتي

حزينه يقول...

الحب حرب
ناره الشوق
واسلحته اللوعه
الحب حرب جميله
بين خصمين يحاربون للبقاء سويا


حزينه

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

تسلم ايديك يارامى
مبسوط اوى من لقاء امبارح
واتمنى تتكرر كتير واشوفك كتير
احمد

prince4ever يقول...

إلى حزينه
شكرا على مرورك و احييكي على تعليقك ان الحب حرب بين خصمين من اجل البقاء سويا
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى استاذي واستاذ الكل احمد الصباغ
شرف كبيييير جدا اني اشوف حضرتك عندي هنا و شرف اكبر اني اشوفلك لايف لأ واتكلم كمان معاك لأ واسلم عليك وابوسك...بجد ايه الشرف ده كله
يا رب تكرر كتير و بصورة اكثر تنظيما و نتمنى نشوفك دايما
الف شكر يا برنس
تحياتي

كلام على بلاطة يقول...

كل عام وانت بخير

كلام على بلاطة يقول...

;كل عام وانت بخير

prince4ever يقول...

وانت بخير
وانت بخير

غير معرف يقول...

بجد أنا مبسوطة جدا عندك هنا
ماشاء الله موهبتك جميلة
ماتسكتش على نفسك
!!
ماتكتفيش بالمدونة
شوية كده لما تخلص موال الطب ده
انشر بقى القصص دي في كتب
أو جرايد يبقى ليك فيهاعمود أسبوعي مثلا
أنا بتكلم جد
إنت ماشاء الله موهوب
أنا عاجبني الأسلوب جدا
لذيذ..بسيط
يجذب القارئ
تحياتي القلبية : )

prince4ever يقول...

إلى bannoura
ده بس من ذوقك... انا بجد متشكر جدا على رايك في كتاباتي المتواضعه ده
والله بالنسبه لموضوع اني انشر حاجه فده يإما عاوز فلوس يا عاوز واسطه وعلاقات... الفلوس تتدبر لكن العلاقات مفتكرش... و عاوزه كمان تملق و انا مبحبش اتملق حد... لو عندي موهبة بجد يبقى ان شاء الله اكيد ربنا هيكرمني
بيني وبينك... اهلي معارضين مسأله الكتابه دي...ناس دقه قديمه و مادام دخلت طب يبقى ملكش دعوه بحاجه تانيه غيره... كلام فارغ والله
الف شكر كمان مره ونوريني دايما
تحياتي

غير معرف يقول...

بص يا رامي
كلنا أهالينا عملوا فينا كده
خلص دراستك على خير
وكمل مشوارك اللي إنت بتحبه
زي ماعملت مدونتين
هتقدر تعمل الل إنت عايزه
رامي
يا ريت ماتغلطش غلطتنا
وتتخلى عن حلمك
: )

PrInCeSS BeRy يقول...

واووووو يا برنس من اجمل محادثات المحبين اللى ممكن اكون قريتها دى بجد قمة الرومنسية فى السرد والاحساس المرهف جعلتنى انفعل مع الحبيب والحببية ويرق قلبى فى الرومنسية معهما تسلم بجد

prince4ever يقول...

إلى bannoura
والله انا معاكي... المفروض الواحد فعلا يسعى عشان يحقق الحلم و ميلتفتش لعقبات...بس المشكله اللي انا بحاول اهرب منها ان انا حاسس اني مش موهوب اصلا... يعني حاسس لو وديت حاجه تتنشر هيرموها فوشي...و الله بكلم جد...فمستكفي باللي انا بكتبه هنا و مستكفي بتعليقات الناس الجميله الي بتشرفني
الف شكر ليكي عالمتابعه..
مدونتك هايله بجد
تحياتي

prince4ever يقول...

إلى برنسيس بيري
متشكرين جدا على تشريفك
نورتي المدونه
ومتشكر على رايك الجامد ده
و بجد مدونتك قمه فالشياكة والرقه
تحياتي

مختار الجندى يقول...

ملت اكثر الى مدونة قصاصة ورق وليس ذلك لقلة مستوى هذه المدونهولكن لانى لا اميل الى الرومانسيه والحب واجد فيهما نوعا من الضعف وعدم الحكمه هذه راى وان كان الكتير يشهد له بالخطأ فاجد ان العاطفه تكون السبب الرئيسى وراء اغلب ارائنا الغير حكيمه والتى تجعلك تنخدع فى اكثر الناس .
ارجح تدوينتك قصاصة ورق فى قائمة افضل خمسة مدونات قراتها اخيرا

prince4ever يقول...

مختار باشا
انا مثلك تماما اميل اكثر الى قصاصة ورق
هي الاميز شكلا و موضوعا و حتى اسمها احسن من دي..بس دي اللي بدأت بيها فصعب التخلي عنها... و اصدقك القول انا نفسي اغير اطار المدونه الرومانسي ده لان دي كانت تجربه و خلصت و محت اثارها فمعدش عندي ما اقدمه هنا
اتفق معك بشده ان العاطفه سبب ارائنا الغير حكيمة وقرارتنا الخطأ... تجربه شخصيه سيئة للغاية عشات بها كالمغيب و افقت على حقائق كانت واضحة كالشمس لأعين الجميع سواى
احمد الله بشده على تخلصي من تلك العاطفه الحمقاء
احييك