الأربعاء، 5 نوفمبر 2008

تاج الجزيرة...السلطانية

في خروج اول عن النص و عن السياق اللي حددته لمدونتي او لجوز المدونات بتوعي...هكتب لأول مرة في حاجه غير اللي بكتب فيها...يعني لأول مرة هكتب كلام ماهواش متفذلك أو مالاخر مش هكتب أدب...قال يعني كنت بكتب أدب...المهم....وصلني التاج ده من الأخ المدون العزيزmohamed ghalia...بغض النظر أن الراجل أهدى التاج لكل مدوني الكون بس بجد يشكر أنه افتكرني...لأني انا راجل بيكتب في الظل فكونه مدون جميل زي محمد يفتكرني فده شئ يشرفني...معالي الباشا كاتب موضوع جميل في مدونته عن السعادة و عامل الكام سؤال دول و هما فعلا حاجه في منتهى الوعي....متشكرين يا جميل عالتاج و هجاوب عليه اهو....
اختبار مادة:- السعادة بتاع محمد غاليا...
زمن الاختبار:- مفتوح لحد ما اخلص...
السؤال الأول:- :ماهى السعادة من وجهة نظرك؟
ج:- السعادة عندي هي الرضا...أنك ترضى عن نفسك و ترضى عن اللي حواليك...ترضى عن علاقتك بربنا و عن علاقتك بالناس....و الرضا المقصود الرضا المتبادل بيني وبين ربنا امتثالا لقول الله تعالى "رضي الله عنهم و رضوا عنه ذلك لمن خشي ربه" صدق الله العظيم...
السؤال الثانى: كيف تصل إلى السعادة؟
ج:-الوصول إلى السعادة سهل...أي حاجه متجبلكش حزن هتسعدك ده شئ واضح...بس سعادة دنيوية زائفة...ممكن تكون سعادتي مثلا في رحلة مع صحابي اللي بحبهم...هكون سعيد جدا في الاول بس في الاخر بكتشف أن مش دي السعادة الحقيقية....ممكن تكون السعادة في الحب...أنك ترتبط بحد تحبه و يحبك ممكن تبقى سعيد ساعتها....ممكن تكون السعادة في النجاح...تفرح جدا بنجاحك بس مع أول إخفاق بتتحول السعادة البسيطة دي لحزن عميق....السعادة ليها طرق كتير ممكن نوصلها بسهولة بس إزاي نحافظ عليها بئه....هو ده السؤال...و انا مخزن الاجابه لبعد كده....
السؤال الثالث: هل السعادة وهم أم أنها حلم صعب؟
ج:-لا...أعتقد أنها لا هذا ولا ذاك....السعادة ليست وهما...ممكن نكون احنا اللي بنحب الحزن....في لذة معروفة جدا هي لذة الشعور بالحزن و الاكتئاب....تذكر كام مرة قفلنا على نفسنا أوضتنا و ضلمنا الدنيا و قعدنا نسترجع حاجات كسرتنا و دايقتنا و ننهار و نعيط و نحس أنها نهاية العالم...كان ممكن بسهولة جدا بدل ما نقفل على نفسنا نعمل حاجة تسعدنا....نصلي ركعتين....نقرا جزء قرآن....نخرج مع حد بنحبه و نعمل حاجه بنحبها...ألف طريقة نخرج بيها من حزننا و نحقق جزء من السعادة و الرضا...هي مش حلم صعب بس احنا اللي غاويين هم...

السؤال الرابع: هل السعادة طريق للنجاح ؟وضح؟
ج:-ههههههههه...عجبتني أوي وضح دي...آه طبعا السعادة طريق للنجاح...لأنها لو سبب هتبقى عامل مساعد و لو نتيجة هتبقى حافز...بمعنى...لو سبب...اقصد أنك سعيد في شغلك و بتحب اللي بتعمله ده و راضي عنه...هتحقق أفضل نتيجه ممكنة و هتنجح بإذن الله... ولو نتيحة...و اقصد أنك عملك ده هيكون نتيجته السعادة...هتشتغل بأقصى طاقة ممكنة و هتحقق النجاح لأنك هتحقق معاه السعادة...تخيل والدك بيقولك لو جبت المجموع الفلاني هجيبلك العربية اللي انت عايزها....هتذاكر بكل قوتك عشان تجيب المجموع اللي هيفيدك انت مش هيفيد والدك في حاجة و كمان هتحقق سعادتك...و بالطبع لله المثل الأعلى....احنا في دنيا الاختبار نسعى جاهدين لتحقيق أفضل طريقة ممكنة للتقرب إلى الله عز وجل لنال رضاه و نتمنتع بفضله و نحصل على جائزته و جنته و هي السعادة الكبرى....
السؤال الخامس: ماهى أكثر اللحظات التى شعرت فيها بالسعادة؟
ج:- طبعا اللحظات اللي بعيشها مع ربنا...بس مش هكلم ف النقطه دي دلوقتي طالما السؤال جاي....بس في لحظات كتير حسيت فيها فعلا بالسعادة....بس أهم ماللحظات الناس اللي بشعر معاهم بالسعادة...هذكر اسماء سريعا كده إيفاء لحقوقهم.... مثلا صديقي الحبيب راجي...بعيش معاه لحظات حلوه و مهما عشت مش هنسى الايام اللي قضيناها سوا في دهب و كمان محمود و شريف....كمان صديقي الصدوق و صديق العمر أحمد شاكر...بحس فعلا بالسعادة و انا معاه....و لوما و علاء و بهاء و رامي و اكس بي و زوووم و كمان معاهم الصديقة الغالية أوي عليا وهي طبعا نسمة "فرجينيا على حق ربنا" و اللي بيننا علاقة في منتهى الروعة و منتهى السعادة لما بنبقى مع بعض...و يا رب يوفقها بجد في خطوبتها و تكلل بالنجاح....كل الناس دي بحبهم و بحس معاهم بالسعادة و كان لازم اقول اساميهم عشان مبحسش السعادة مع غيرهم....في كمان لحظات عشتها من فترة افتكرت فيها أني في منتهى السعادة و طاير مالفرحة ووصلت للسما و كنت شخص تاني...لكن ما طار طير و ارتفع إلا وكما طار وقع.... مالاخر كانت علاقة ارتباط فاشلة كدا و ربنا تاب علينا منها...مستاهلش الذكر أصلا....
السؤال السادس:هل ممكن أن تحقق كل شىء؟
ج:- ممممم....ما افتكرش....بحس أحيانا أن الدنيا ساندوتش هبورجر كبير...لو كلته مالناحية دي هيبظ المايونيز و الكاتشب مالناحية التانية.... ممكن تحقق نجاح كبير في شغلك و في دينك و في صحتك بس تكون علاقاتك الانسانية مش تمام...كده في مجالات كتير من غير ما اسوق امثلة...
السؤال السابع: السعادة تجعلك تقبل على الحياة أم لا؟
ج:- أكيد...بتخليك تشوف الدنيا بشكل أفضل.... و تخليك تحس أن الناس أحسن و مش وحشين للدرجة الشنيعة اللي كنت متخيلها...بتعيش يوتوبيا اللي مش موجودة عالأرض...
السؤال الثامن: هل أحسست يوما انك وصلت لقمة السعادة؟
ج:- أنا حاليا في قمة السعادة....ليه..هقول بعد شوية...افتكرت إني وصلت لقمة السعادة لما كنت مرتبط بس اكتشفت أنه كان كلام فارغ و بالونه قعدت انفخ فيها لحد ما طقت و اللي باقي منها بترميه و متحبش تبصله لحد ما تنساه خالص...
السؤال التاسع: لماذا تمر أوقات السعادة بسرعة؟
ج:-عشان مبتبقاش سعادة حقيقية...بتبقى نوع من المسكنات اللي بناخدها عشان نتجنب الحزن بس أو نداوي انكسارتنا و جروحنا....لكن السعادة الحقيقية المقترنة بالأبدية و متعديش بسرعة أبدا و تبقى راسخة مع الفرد هي المقترنه بالتدخل الجراحي العاجل لكل المساوئ و العيوب اللي جوه نفسنا و اللي بتمنع وصولنا للسعادة الصح...استأصل العيوب النفسية دي و حسن علاقتك بربنا...كله هيبقى تمام...
السؤال العاشر: هل ترى السعادة فى التدين؟
ج:-عن نفسي أنا شايف كده....انا قلت أني وصلت لقمة السعادة حاليا...و مش هقول لأني تدينت و لا زي ما صحابي بيقولولي يا شيخ رامي....أنا لا تدينت ولا استشيخت أنا بس بحاول أقرب من ربنا...بشوف طريق سالك و سهل اوصل بيه لحبه سبحانه و تعالى...التدين مش إني بس التزم التزام شديد يصل لحد التزمت...التدين أو القرب من ربنا إني أحبه من قلبي و أحس بيه في كل دنيتي...حب ربنا تقرب منه و يحبك...ولما يحبك كل الخلق دي هتحبك... ساعتها هتلاقي السعادة الحقيقية و اللي هتدوم معاك طول ما أنت مع ربنا...دي هي قمة السعادة بالنسبة لي....
السؤال الحادى عشر: هل أنت متفاؤل وعندك أمل؟ وضح؟
ج:- يا عم كفاية كده بئه..هاه هاه هاه...بنهج أهو.... نعم...نعم...أناااا متفاءل و عندي أمل...و لكن مثلي لا يذاع له سرا....يعني بحس أن بكره أن شاء الله أحسن...مش لأن النهارده وحش...بس مفيش مانع ان بكره يجيي بآمال و طموحات أفضل ليا و للحواليا....أيه المانع أني النهارده لو سمعت خبر حلو بكره اسمع خبرين حلوين...هو ده التفاؤل في نظري...إجابة على أدها شويه....
السؤال الثانى عشر: إذا شعرت بالحزن ماذا تفعل؟
ج:- تقريبا جاوبت عالسؤال ده في سياق الكلام...بس بعمل حاجات معينه دايما...يعني بدعي ربنا يفك كربي...و انزل اصلي العشا في الجامع"دي أساسا حاجه بتحصل كل يوم يعني ولله الحمد" وبعدين اخرج مع حد بحبه – من الناس اللي حكيت عنهم فوق دول- بعدين اروح و انا مروق شويه...اقيم ركعتين في جوف الليل و اقرا جزء قرآن" برده دي حاجات بتحصل كل يوم ولله الحمد..ده العادي يعني"...بحس بعد كده أني صفيت تماما من جوه و مبسوط...اروح طالب اكل مالزعيم اللي جنبنا و اكل و انام...
السؤال الثالث عشر: هل يستمر معك الحزن فترة ام ينقضى فى الحال؟
ج:-لما بعمل الحاجات دي بينقضي في الحال ولله الحمد...طول ما انت مع ربنا مفيش حزن والله....انا كل حاجه وحشه حصلتلي سنة2008 دي و اديني هو والحمدلله في قمة السعادة و الانتشاء...
السؤال الرابع عشر: ما رأيك فى الأفراد المتشائمين؟
ج:-بحترمهم.... وبحترم تشاؤمهم....ليه....لأن التشاؤم ده نوع خاص جدا من التفاؤل....يكون نفسه يجيب امتياز مثلا....فيقعد يقول أنا هسقط...لو جاب جيد جدا بيبقى في منتهى السعادة لأنه مسقطش...بلاش دي....بيتفرج على ماتش للزمالك و يقول الزمالك هيخسر خمسه...يوم ما يخسر اتنين بس بينبسط...طبعا الاهلويه مبيقولوش كده لان الاهلي اساسا مبيخسرش و الاهلي فوق الجميع....
أنا خلصت يا أبله...حاجه زي الفل ....و بارك الله فيما رزق
انا خلصت اهو يا محمد باشا عسى أكون قد احسنت....و متشكرين جدا يا برنس عالتاج الجميل اللي كله فكر ده و لو كان عندي تاج قبل كده كنت اهديتهولك بس دي اول مره يجيلي تاج يا برنس فألف شكر ليك و الله و نردهالك في الفرح يا معلم
********
ملحوظة:- قررت أنى أكمل على نفس الإطار الرومانسي ده و على المتضرر –اللي هو انا و راجي- خبط راسه في الحيط....
شكرا يا خوانا و سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام....

هناك 12 تعليقًا:

مفكر يقول...

فعلاً برنس...إجاباتك زي العسل وكلها حكمة والله..ز

أنا معرفش ايه حوار التاج بالظبط بس تحياتي على الإجابات الهايلة...

أخوك في الله
مفكر

nona يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mohamed ghalia يقول...

س في لحظات كتير حسيت فيها فعلا بالسعادة....بس أهم ماللحظات الناس اللي بشعر معاهم بالسعادة...هذكر اسماء سريعا كده إيفاء
نسيت اسمى ماشى ماشى ههههههههههههه
ربنا يكرمك ببنت تستاهل طيبق قلبك وكلامك الحلو فى الرومانسية
ماشى يا شيخ رامى
والله بدون ادنى مجاملة إجاباتك رائعة
اتعلمت منها كتير
ومتشكر جداااااااا على قبولك التاج
ده شرف ليا
تحياتى اخى العزيز
أحبك فى الله
دمتة فى سعادة وفى حفظ الله

Sherif يقول...

السلام عليكم
بصراحه يا دكتور اجاباتك كلها منطقيه وانا عن نفسي استفدت منها كتير

غير معرف يقول...

حضرتك ذكرت أن الأرتباط كان حرام( دا إلي جانب الكلام التاني أنها كانت واحدة ماتستاهلش واللي باقي منها في قلبك يترمي وكل الكلام اللي يدل علي تقديرك للعشرةدا )

بس محتاج أسألك

معاهم الصديقة الغالية أوي عليا وهي طبعا نسمة "فرجينيا على حق ربنا" و اللي بيننا علاقة في منتهى الروعة و منتهى السعادة لما بنبقى مع بعض

ودي كمان مش حرام ؟؟؟؟

غير معرف يقول...

بص ماتجاوبش علي سؤالي
كل إنسان حر
بجد ماتجاوبش عليه
و.................
وخلاص مبقاش فيه كلام يتقال


وعلي المتضرر خبط راسه في الحيط وترك المدونة نهائيا
وجاري التنفيذ
و...............
أقول أيه بس
وشكراااااااااااااااااااا

prince4ever يقول...

إلى مفكر...متشكر جدا يا برنس على رأيك و تشريفك ليا و يا رب تنورني دايما يا معلم
الف شكر ليك
تحياتي

prince4ever يقول...

ألى نونا
اولا بحييكي بشده على الاسم الجميل جدا اللي اخترتيه لمدونتك...اسم رائع بجد
ثانيا بشكرك اوي على متابعتك و على رأيك و عالدعوه الجميله دي
الف شكر

prince4ever يقول...

إلى محمد باشا غاليا
ازيك يا برنس...يا معلم انا مقدرش انسى اسمك ابدا يا باشا...انت فوق كل الناس دي يا راجل
لا يا عم بلا بنات بلا بتاع انا ربنا تاب عليا من الارتباط و الحوارات دي... و لله الحمد مبفكرش خالص في اي علاقات من النوع ده...
متشكر يا معلم على رايك في اجاباتي... والله حاجه بسيطه كده و هي حاجات انا حاسسها يعني
متشكرين عالتاج يا برنس و تعيش و تجيب
ايضا احبك في الله
تحياتي

prince4ever يقول...

شريف باشا
متشكر على تشريفك وانا مبسوط انك استفدت زي ما بتقول يا برنس
ان شاء الله هعدي استناني انا جاي
سلام

prince4ever يقول...

ألى الاخ الزمن كفيل
شوف...انا مقلتش ان الارتباط حرام...راجعت كلامي كله و ملقتش فيه الحكايه دي و مش عارف حضرتك جبتها منين يعني...كمان مقلتش واحده متستاهلش دي خالص...قلت العلاقة كانت فاشله ولا تستحق الذكر...اتكلمت عن العلاقة نفسها و مش عن الشخص...انا مبغلطش في حد...حضرتك تفسر اللي انت عايزه بالشكل اللي يريحك لكن حق الرد مكفول دائما...علاقتي بنسمه اللي هي فرجينيا و هي فعلا فرجينيا دي حاجه تخصني مفتكرش تهم حد في حاجه...وهي بفضل الله اتحجبت و في نظري هي من احسن البنات اللي شفتهم ان مكانتش الافضل على الاطلاق و علاقتي بيها في حدود فمش حرام عى ما اعتقد...
مغلطش في الشخص الا ان حضرتك بتشكك في تقديري للعشره و مش عارف اساسا ليه سمحت لنفسك انك تتهمني بحاجه مش فيا على اوهام و كلام حضرتك بتتخيله
على المتضرر ترك المدونه و اعتقد اني حطيت انا و راجي بين شرطتين يعني شئ واضح جدا بس ده جزء من الهجوم الغريب اللي حضرتك بتشنه عليا..
انا برحب باي حد هنا و لو حضرتك مش عايز تشوف كلامي و بيدايقك فدي حاجه تزعلني طبعا لكن حضرتك تقدر متتابعنيش طالما بتزعل...
اخيرا..مش رامي سعيد اللي يغلط في حد ...و اظن حضرتك تعرف كده كويس
تحياتي يا فندم

غير معرف يقول...

youtube.com/viewers' videos and views - Vimeo
YouTube channel for video game enthusiasts. Discover new videos on YouTube and play youtube mp4 them for free. Discover the most popular animated videos. Find Funny videos here.