الأحد، 11 مايو 2008

تكلم قلبي...و رحلت في صمت



بعد أول لقاء بيني و بينك سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
ألأن كلامي لا معنى له...أم أن شخصي تافها...أم أنك اتخذت من الحياء خدين....
*****
بعدما شعرت بانجذاب قلبي نحوك سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
تحسس حبك طريقه إلى روحي...و استعد قلبي للنبض من أجلك...و أنت بشخصي لا تقنعين....
*****
بعد أول كلمة حب أقولها لك سالت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
هل اعترافي بحبك ضعف مني...أكان خطأ أن أقع في هواك...أم انك بحبي لا تشعرين....
*****
بعد أن أعيتني الحيرة و عذبني الفكر سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
قد تخلل حبك ثنايا روحي...قد غلف هواك كياني...قد نبض قلبي لأجلك... و بمشاعرك نحوي لا تبوحين....
*****
بعد أن وصلت في حبك إلى الجنون سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
أعبر عنك و عن حبي لك في كل محفل...و عن شخصي أبدا لا تذكرين...
*****
بعدما أحسست بقرب الفراق سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
فعلت معك كل شئ...بحبي و اعترفت...لدمعي و أذرفت...وعد و أهديت... وعيد وهددت...تنظري إلي و تبتسمي ولا تنطقين....
*****
بعد الفراق سألت نفسي سؤالا واحدا
"لماذا أتكلم...و أنت تصمتين؟"
تفجر البكاء في مقلتي...و انهمر الدمع على وجنتي...لكني للأسف... رأيتك يومها تبكين....
*****
الآن و بعد رحيلك الصامت أقول لك:
قلبي لا يزل ينبض لأجلك....روحي لا تهتز لسواك...مازال حبك يسري في وجداني...أقول ذلك و أعلم يقينا...إنك كما صمتِ من قبل... فإنك اليوم أيضا ستصمتين....

هناك 11 تعليقًا:

ظل الشمس يقول...

روووووووووووعة بجد
انا حاولت اعلق على بوست الكورنيش لكن فيه مشكلة مش قدرت اكتب
عموما باسجل اعجابى لالبلوج بشكل عام
وببوست الكورنيش بشكل خاص جداااا
ودا لسببين
اولهم انى اسكندرانية وعارفة يعنى ايه اسكندرية فى الشتا حبيبة كل اسكندرانى فينا وبتاعته
وتانى سبب لانى دايما باتمنى لو اقدر اشوف الكورنيش فى الشتا بالليل بس لانى بنت فدا مستحيل -مسموح للولاد بس يخرجوا وقت ما يحبوا ^_^-
انت وريتنى عالم انا مش اعرفه رغم انه قريب منى
مستنية الجديد بتاعك انا:)

prince4ever يقول...

اولا برحب بيكي جدا يا ظل الشمس...و شرف ليا وللبلوج انك دخلتيه...وتحياتي ليكي بشكل خاص وللاسكندريه بشكل عام...بس ليه بتقولي مستحيل تمشي عالكورنيش بالليل...ده انا حتى فالقصه كاتب الساعه عشره يعني مش متاخر اوي...ياريت اكون يعني رسمتلك صوره هي مش كامله اوي بس اهي صوره عن الكورنيش اللي بتحبيه و مش عارفه تمشي جنبه بالليل...ميرسي جدا لتشريفك ليا ويا ريت تكرريها...

prince4ever يقول...

بالمناسبه اعذروني مبكتبش اليومين دول عشان الامتحانات وهمها...ادعولي

yasmin al-ashry يقول...

عرضك للموضوع راااااااااااااااائع .. تسلسل مميز .. أسلوب بارع في الكتابة وانتقاء الكلمات ..
حقا .. نسجت كلماتك في مخيلتي قصة .. تسارعت لتصل قلبي قبل عقلي .. فأحسها قبل أن أتفهمها ..
إحساسك مرهف .. وياليتها الآن تسمع تلك الكلمات ولكنها حينها لا تلام إن صمتت .. فهذا هو الجواب الوحيد ..
دام قلمك مدونا أحلى الكلمات ...
ياسمين العشري .. منتهى اللماضة

nouran يقول...

السلام عليكم
الله عليك بجد انا مش لاقية كلام يوصف روعةكلماتك ولا روعة المشاعر الا بتحملها الكلمات بجد احساس عالى جدا
انا قرأت كذا موضوع يعنى علشان الامتحانات بس بجد مش لاقية كلام يقدر يعبر عن روعتهم

اتمنالك التوفيق ان شاء الله

prince4ever يقول...

لدكتوره ياسمين العشري...أولا بشكرك جدا جدا على تشريفك البلوج ده وياريت تكرريها دايما...ثانيا أحب أقولك أن رأيك ده بجد ينم عن تفكير منظم ووعي مرتب وعقل فعلا محترم...وعلى فكره زي مانتي قلتي هي سمعت الكلمات دي وبرده صمتت...ههههههه مش عارف صامته ليه....كمان تحيه واجبه مني على بلوجك الجميل منتهى اللماضه...وعلى فكره عندي امتحانات زيك برده فدعواتك...متشكر كمان مره على تشريفك..ولكي تحياتي

prince4ever يقول...

لانسه نوران..ولا نقول باشمهندسه....متشكر جدا برده على تشريفك ليه وعلى رأيك الجميل ده....بس بالنسبه لحكاية الأحساس ده فانا مكنتش كده زمان....انا كنت بارد جدا على فكره ومشاعري واقفه بس التجارب هي اللي بتغيرنا و بتعملنا....وربنا معاكي في الامتحانات بتاعتك واهلا بكل اهل المنصوره...على فكره انا ليا اصحاب كتير هناك...مستني تشرفيني دايما...تحياتي

غير معرف يقول...

فيه حاجه غريبه أوي
كل اللي بيدخلوا هنا بنات
هو أشمعنا كدا
هو أنت عرفت البنات دول كلهم منين

prince4ever يقول...

ابدا...في رجاله كتير بتدخل...عادي يعني...اينعم البنات اكتر ((و دي حاجه حلوه طبعا))..بس في رجاله اصحابي و مش اصحابي بيدخلوا هنا...بس احساسي بيقولي انك بنت...وانا عارفها حتى بالاماره اسمها ..... ولا ايه؟!!

غير معرف يقول...

لأه أنا ولد مش بنت
((ودي حاجه حلوه طبعا))
ما أنا عارف ياعم أنها حاجه حلوه أمال أنا غيران منك ليه
سهلوووووووووووووو

prince4ever يقول...

ولد...مممممممم...طيب....هنعديها....
منورني يا ((ولد)).....ويا سيدي بطلوا حقد شويه
تحياتي ليك يا برنس