الاثنين، 7 أبريل 2008

برنسجاهينيات (2)

أول ما اتقابلنا ملينا الدنيا صريخ
آخرتنا سوا أهل وفرحه وشيخ
كل ده راح!! كل ده ضاع!!
خلاص كل ده بقى تاريخ
*****
أنا راجل ليا في الحب علامات
أوله فرحه وآخره دمع و آهات
حب وفرح وقسوة وجرح
قصة حبي ماتوصفهاش كلمات
*****
في ليلة حزينة والجو كان برد
عشت هموم ماعشهاش ولا فرد
هقوم اتصل بحبيبي
بس ليه حبي مادانيش اي رد
*****
في فضاء الكون الفسيح ببص
واقول يا هل ترى ده حال كل شخص
عاش الحب ولا ماعاشوش
ليكي قلبي كله ومن قلبك ليا النص
*****
عم حمزه في ليلة حكالنا حكايه
على سيرته الحلوه سهرنا سهرايه
مين راح ومين جه وفي الاخر
عرفت ان الراجل ده عايش جوايا
*****
قاعدين مره وعدت علينا البت إيناس
دي بت حلوه بيحبها كل الناس
انا وصاحبي عشان بس نضحكها
عملت انا قرد وعمل هو نسناس
*****
في ليلة برد ورعد ومطر
لحظة فراق كتبها الزمن وسطر
بتبكي ليه دلوقتي ياحبيبتي
ده انا قلبي على حبنا انفطر
*****
كان يوم أسود ما طلعتلوش شمس
والناس غرقانه بين لعب وهلس
يا اخوانا قوموا بقى فوقوا بقى
اصحوا قبل ماتندموا يوم البعث
*****
دلوقتي انام بنفس راضيه
ما انا قتلت قلبي بضربه قاضيه
يااااه الجرح عذبني اوي
اصل الحب ده اسلحته ماضيه
*****
في ليلة صيف وبدر كان القمر
وقفت ابص له وانا شاخص البصر
ياترى بتفكري فيا ياحبيبتي
ولا في قصة حبنا بتعيدي النظر
*****
على قلبي كان حبه زي العسل
كان حبي ليه بينضرب بيه المثل
كل ده مفرقش معاه
وقلبه ناحيتي كان كله كسل
*****
على إيه شايف نفسك ياواد
ده من تواضع في الارض ساد
بكبرك ده مصيرك هتقع
أصل غرورك ده ملهوش عماد
*****
أد ايه يومها كنت ماشي سعيد
بصيت شفتها جايه من بعيد
بس دي مش ماشيه لوحدها
اه... دي ماشيه مع صاحبي الوحيد
*****
بعيون دامعه قالتلي مش هنساك
بعد يومين لقيتها واقفه هناك
تضحك مع ده وتكلم ده
عرفت انه ياما في الحب اشواك
*****
على جرح قلبي لبست السواد
وعلى قصة حبي أعلنت الحداد
تقولش قيس وليلى
لأ...دي هي عبله وانا ابن شداد
*****
وقفت جنبي في يوم مماتي
ودموعها سايله على خدودها البناتي
رغم انها كانت آخر لحظه
بس دي كانت أجمل لحظه في حياتي
*****

هناك تعليق واحد:

Isra2Sakr يقول...

هو فعلا الحب بهدله واندله وكل حاجه اخرها اله بس مش مهم بهدلته لذيذه .. بس بقى اللى مش لذيذ ان لذته مابتكملش وبتقف فى نص الطريق .. زى اللى رقصوا على السلم لا اللى فوق شافوهم ولا اللى تحت حسوا بيهم .. حلوه كلماتك يادكتور وكل حاجه بقراها بتخلينى غصب عنى اقرا اللى بعدها .. ربنا يوفقك