السبت، 12 أبريل 2008

برنسجاهينيات (6)

عايش وسط أهلك وبرده غريب
لا ليك صاحب ولا حتى حبيب
الناس بتنفض من جنبك
ده بالإشارة بيفهم كل لبيب
*****
بكلمة حب سرقتي قلبي
وبضحكة حلوة طيرتي عقلي
ده أنا عشت معاكي قصة حب
ما عشهاش لا قبلي ولا بعدي
*****
مع إني كنت بحب انطق اسمه
رغم إني كنت بضحكه في همه
حبيبي مقدرش ده كله
وطلعت الخيانة بتجري في دمه
*****
عايش وحيد بين ملاك وشيطان
بعاني وحدي من هموم وأحزان
ياترى حياتي خلاص انتهت؟!!
ولا ده بس مجرد امتحان
*****
يا حكومه شغلي شويه الراس
بصي حواليكي وشوفي حال الناس
دي مش شكوى منكم خالص
ده بس مجرد التماس
*****
كل اللي صاحبتهم سابوني
حبتهم وهما ما حبوني
يا ترى العيب فيا
ولا العيب في اللي جرحوني
*****
حسيت زي ما أكون طير محبوس
حبي ليكي كان واقع ملموس
رغم أن حبك ليا كان وهم
بس في الضلمه كان ليا فانوس
*****
بلد خربت مبقاش فيها علم
الكوره والفن والرقص أهم
شايفين بلدنا وصلت لإيه
دلوقتي عرفت سبب الهم
*****
فاكر يا صاحبي أيام زمان
لما كنت بحب البت حنان
هو انت لسه فاكرها
ده حبها عمللي جنان
*****
فاكره يا حبيبتي أول لقاء
يومها كنتي مثال للنقاء
يا ترى إيه اللي غيرك
حبنا مات... لله البقاء
*****
لعيب الكوره بياخد ملايين
والبلد دي مليانه متعلمين
عواطليه ومفيش شغل
ده حتى اللقمه مش لاقيين
*****
من بعد ما سبتيني قلبي انكسر
على لحظة فراقك جرحي انسطر
بس دلوقتي خلاص يا حبيبتي
أنا قلبي قوي ودمعي انحسر
*****
يا ترى يا حبيبتي لسه فاكراني
ولا في حد في قلبك خد مكاني
بتسأل عليها ليه مش خلاص
أنت بتحبها ولا انت شخص أناني
*****
الحب ضحكة بين قلبين
والفرقه دمعه على الخدين
انا في حياتي قصة حب
ما عشهاش قبلى اي اتنين
*****
من بين دموعي قلت بحبك
لا حبيت قبلك ولا هحب بعدك
ايه اللي غيرك كده ناحيتي
مين اللي حط القسوه في قلبك
*****
ببص حواليا ما بشوفش غير ضباب
لا شايف لا اهل ولا حتى اصحاب
انا مش عايز غير حبيبتي
واضح اني بجري ورا سراب
*****

ليست هناك تعليقات: